جذب ۱۰۰ میلیون دلار برای ایجاد زیرساخت‌های هوش مصنوعی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: تلاش می‌کنیم در سال آینده با جذب اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی معادل ۱۰۰ میلیون دلار، زیرساخت‌های لازم برای اپراتوری هوش مصنوعی، با مشارکت بخش خصوصی و عمومی تامین شود.
کد خبر: 50340
زمان انتشار: 15 فوریه 2024 - 14:46 ب.ظ -
8 بازدید

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری سه خبر،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری» ، دهقانی در آغاز نشست کارگروه شورای راهبری هوش مصنوعی با بیان این‌که اهمیت و ضرورت هوش مصنوعی بر کسی پوشیده نیست و فرصت محدودی برای حرکت همگام با توسعه روزافزون این حوزه داریم، گفت :  اعضای این کارگروه به اتفاق بر این باور هستند که فناوری هوش مصنوعی در آینده بسیار نزدیک، تحولات جدی را در تمامی عرصه‌های زندگی بشر رقم خواهد زد.

وی افزود : پس از رونمایی تنها یکی از ابزار‌های توسعه یافته هوش مصنوعی یعنی چت جی‌پی‌تی، این اهمیت از سوی مردم بیش‌تر احساس شد و موجی از توجه بین متخصصان شکل گرفت، آمار‌ها و ارقام نشان می‌دهد که کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های همسایه، در زمینه توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌های عظیمی کرده اند و اقدامات جدی سلبی و ایجابی را در مسیر توسعه این فناوری انجام می دهند .
رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه بسیاری از افراد صاحب نفوذ، شناخته شده و تاثیرگذار عرصه فناوری و نوآوری، اظهار نظر‌های جدی را در حوزه هوش مصنوعی کرده اند و مسأله هوش مصنوعی یک موضوع غیر واقعی، انتزاعی، احساسی و دور از دسترس نیست، گفت : تحولات کشور‌ها و تلاش جدی برای کسب فرصت در این حوزه، زمان و فضای دست‌یابی به موفقیت در این حوزه را بسیار محدودتر می‌کند؛ بنابراین در حوزه هوش مصنوعی، زمان کافی برای اقداماتی از جنس ترویج، تدوین نقشه راه و … نیست و می‌بایست سریعاً گام‌های عملیاتی در این مسیر برداریم.
دهقانی افزود: طی جلساتی با رئیس جمهور، اهمیت موضوع هوش مصنوعی و الزامات حرکت در مسیر تسلط بر این فناوری، مطرح شد و آقای  رئیسی ضمن تاکید بر اهمیت این حوزه با صراحت و جدیت بر ایجاد مجموعه‌ای با مشخصات متناسب این حوزه تاکید کردند که منجر به شکل‌گیری شورای ملی راهبری هوش مصنوعی شد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، هدف از شکل‌گیری شورای ملی راهبری هوش مصنوعی را در گام نخست توسعه و پیشبرد هوش مصنوعی در کشور به کمک بخش خصوصی و مردم دانست و افزود: در آغاز مسیر شکل‌گیری این شورا، تصمیم بر این شد که با توجه به نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری‌های کلان با استفاده از مدل‌های مشارکتی برای نقش آفرینی مردم و بخش خصوصی، دولت بیش‌تر به سمت ایجاد زیرساخت برود و بازیگران اصلی این حوزه مردم باشند. مانند تجربه توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور که با توسعه نسل چهارم اینترنت همراه و زیرساخت‌های ارتباطی توسط دولت و در دسترس قرار گرفتن تلفن‌های هوشمند اتفاق افتاد و در واقع مردم، بازیگران اصلی توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور شدند. به طوری که اکنون نزدیک به هفت درصد اقتصاد کشور متعلق به این حوزه است.
دهقانی گفت :با شکل گیری شورای راهبری هوش مصنوعی، یک سری کار مشخص و زیرساختی در سه کلان حوزه شامل «تامین داده»، «پردازش داده» و «ذخیره‌سازی ابری داده» تعریف شد و یک اپراتور سرویس‌دهنده، خدمات لازم را برای توسعه به مردم ارائه دهد.
وی با بیان این‌که این شورا قصد تصدی‌گری، تنظیم‌گری و مداخله‌گری در حوزه هوش مصنوعی را ندارد و به دنبال پیشبرد این عرصه با هماهنگی و تسهیل‌گری است، افزود: این شورا دارای ماهیت کاملاً اجرایی است و قصد تصدی‌گری و تنظیم‌گری در این حوزه را ندارد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، هدف از تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی را ایجاد مرکزی برای پیگیری امور و شکل گیری جریان توسعه همه جانبه هوش مصنوعی عنوان کرد و افزود: این مرکز به دنبال تصدی‌گیری در هوش مصنوعی نیست و قرار است با یک ساختار چابک، پویا و هم‌افزا، هماهنگی‌ها و تسهیل‌گری‌ها را در مسیر جریان توسعه هوش مصنوعی صورت دهد.
دهقانی درباره تامین مالی و بودجه پیش‌بینی شده برای این حوزه گفت: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته برای سال آینده، تلاش می‌کنیم تا با جذب اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی معادل ۱۰۰ میلیون دلار، زیرساخت‌های لازم برای اپراتوری هوش مصنوعی و با مشارکت بخش خصوصی و عمومی تامین شود.
در این نشست، اعضای کارگروه شورای ملی راهبری هوش مصنوعی هم به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و مقرر شد سلسله نشست‌های کارگروه با هدف رسیدن به جمع‌بندی و تدوین یک راهبرد جامع برای شکل‌گیری نخستین شورای ملی راهبری هوش مصنوعی به صورت هفتگی و با مشارکت همه دستگاه‌های نقش آفرین و اثرگذار، تشکیل شود.
نخستین نشست کارگروه شورای راهبری هوش مصنوعی با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و رئیس شورا و اعضای این کارگروه برگزار شد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *