۞ حـدیـث روز :
ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ. سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم دردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات.

موقعیت شما : صفحه اصلی » 3khabar » اجتماعی » خبر فوری » سلامت
  • شناسه : 5454
  • 19 ژانویه 2022 - 19:08
  • 117 بازدید
  • ارسال توسط :
کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با موتورهای برقی

کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با موتورهای برقی

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تهرانی‌ها از ابتدای سال تنها ۳ روز هوای پاک داشته اند، این درحالی است که در مقایسه با سال گذشته تهران نشین ها ۱۵ روز هوای پاک را تجربه کرده اند. بر اساس آخرین آماری که بخش دیده‌بانی آلودگی هوای شرکت سوئیسی «آی‌کیو اِیر»، در سال ۲۰۱۸ […]

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تهرانی‌ها از ابتدای سال تنها ۳ روز هوای پاک داشته اند، این درحالی است که در مقایسه با سال گذشته تهران نشین ها ۱۵ روز هوای پاک را تجربه کرده اند.

بر اساس آخرین آماری که بخش دیده‌بانی آلودگی هوای شرکت سوئیسی «آی‌کیو اِیر»، در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده است، اولین شهر ایرانی، اندیمشک خوزستان است که با میانگین ۲/ ۳۹ میکروگرم ذرات کمتر از ۵/ ۲ میکرون در یک متر مکعب هوا، در جایگاه ۲۳۰ آلوده‌ترین شهرهای جهان در ۲۰۱۸ قرار گرفته است. مشهد با میانگین ۶/ ۳۰ و اصفهان با میانگین ۶/ ۲۷ نیز به ترتیب دومین و سومین شهر آلوده ایران در ۲۰۱۸ بودند. بر خلاف تصورات، تهران اما با میانگین ۱/ ۲۶ میکروگرمی، در رده چهارم آلوده‌ترین شهرهای ایران قرار دارد.

سال‌هاست که طی تحقیقات و بررسی‌های علمی متعددی که صورت گرفته منشأ آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها تقریباً مشخص شده و این موضوع چیز پنهانی نیست. نگاهی به تاریخ قانونگذاری ایران در این زمینه نشان می‌دهد که موضوع آلودگی هوا تلویحاً از سال ۱۳۲۸ مورد توجه قانونگذار بوده و صریحاً هم در بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری (اصلاحیه سال ۱۳۴۵) مسئولیت شهرداری‌ها در این زمینه کاملاً مشخص شده است. بعد از انقلاب هم توجه ویژه ای در اصل ۵۰ قانون اساسی کشور به این موضوع شده است، قانونی که به صورت انحصاری و دقیق به موضوع آلودگی هوا پرداخته است.

درست یک سال پیش مهدی جمالی نژاد از اقدامات دولت برای فرهنگ سازی در حوزه استفاده از موتورهای برقی گفت و اعلام داشت: در این راستا جلساتی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته‌ایم و قرارمان بر این است که نه تنها در خصوص موتورهای برقی، بلکه برای جا انداختن فرهنگ اتوبوس‌های برقی هم گام برداریم. با شهرداری تهران صحبت کرده‌ایم و قرار شد در قسمت اول اتوبوس‌های برقی را تحویل بگیریم و ان‌شاءالله فرهنگ استفاده از موتور و اتوبوس برقی را ابتدا در تهران و سپس در کشور جا بیندازیم.

جمالی نژاد گفت: درست است که اولویت ما اتوبوس‌های برقی است اما به جد پیگیر هستیم و فکر می‌کنیم در همین دولت بتوانیم اتفاقات خوبی را در بحث موتورسیکلت‌های برقی رقم بزنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وام موتورسیکلت‌های برقی هنوز همان سه میلیون تومان است، تصریح کرد: وامی که دولت در قالب تبصره ۱۸ برای خرید این موتورسیکلت‌ها در نظر گرفته بود در ابتدا سه میلیون بود اما الان به ۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

به گفته رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور سال گذشته برای شهرداری تهران ۴۰ هزار موتورسیکلت برقی تأمین اعتبار شده بود که متأسفانه شهرداری هیچ اقدامی در این راستا نکرده بود.

وی تأکید کرد: همان طور که گفتم شهرداری تهران هیچ عملکردی در این حوزه نداشته و می‌توان گفت که عملکرد این مجموعه صفر است و عملاً از این فرصتی که در اختیارشان قرار داده شد، هیچ استفاده‌ای نکردند.

اکنون علیرضا زاکانی شهردار تهران هنگام ارائه لایحه بودجه گفت: باید به سمت استفاده از موتورسیکلت برقی برویم، با دولت در این باره صحبت کردیم و قرار شد تا ۳۰۰ هزار موتور در شهر را به سمت برقی شدن سوق دهیم.

مهم‌ترین ویژگی موتورهای برقی، آلوده نبودن آن‌ها از یکسو و از سوی دیگر سرعت محدود آن‌ها است. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در این باره اظهار کرد: در حال حاضر در نصف تصادفات تهران، پای موتورها در میان است. چرا با وجود واردات و تولید موتورهای برقی، از این موتورسیکلت‌ها استفاده نمی‌کنیم؟ موتورهایی که هم تولید آلودگی ندارند و هم به دلیل سرعت پایین‌تر، ایمنی بیشتری دارند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*