۞ حـدیـث روز :
ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ. سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم دردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات.

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگی و هنری
  • شناسه : 41160
  • 21 فروردین 1402 - 11:49
  • 110 بازدید
  • ارسال توسط :
تعمیق دینداری در جامعه بعد از انقلاب اسلامی

تعمیق دینداری در جامعه بعد از انقلاب اسلامی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سه خبر،️️️️️ امام جمعه موقت تهران با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول به بحث درباره دینداری مردم ایران در جامعه بعد از انقلاب اسلامی پرداختند و به پرسش ها پاسخ دادند. سؤال: شب قدر؛ شب نزول قرآن است، عظمت شب قدر در درجه اول مال چیست؟ چون چیز‌های مختلفی که […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سه خبر،️️️️️ امام جمعه موقت تهران با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول به بحث درباره دینداری مردم ایران در جامعه بعد از انقلاب اسلامی پرداختند و به پرسش ها پاسخ دادند.

سؤال: شب قدر؛ شب نزول قرآن است، عظمت شب قدر در درجه اول مال چیست؟ چون چیز‌های مختلفی که راجع به شب قدر می‌گویند مثلاً نامه اعمال ما خدمت امام عصر (عج) می‌رسد، از طرفی شب نزول وحی و قرآن است، از طرفی گره خورده شب‌های قدر با نام مبارک امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، شب قدر چیست؟
 ابوترابی فرد: اجازه دهید این آیه مبارکه را محور بحث قرار دهم؛ «شَهرُ رَمضان، اَلَّذی اُنزِلَ فیهِ القرآن، هُدَی لِّلناس و بَیِّناتِ مِّن الهُدی وَالفرقان» این کریمه مبارکه اولاً ما را متوجه عظمت و جایگاه ویژه ماه مبارک رمضان بین ماه‌های سال می‌کند. در قرآن کریم نام یک ماه برده شده است و آن هم ماه رمضان است. البته به بعضی از ماه‌های دیگر مثل ماه‌های حج با یک عناوینی اشاره شده، ولی اسم ماه برده نشده، این خود حکایت از جایگاه ویژه این ماه نسبت به سایر ماه‌ها دارد. ثانیاً خداوند سبحان در این کریمه مبارکه اشاره می‌کنند به این که ما برای نزول دفعی قرآن اولاً این ماه را انتخاب کردیم و بین لیالی و ایام این ماه ویژه و ممتاز؛ شب قدر را برگزیدیم. این انتخاب حکایت از این دارد که مهمترین و بزرگترین ​آیه تربیتی الهی قرآن کریم؛ این کتاب تدوین که بزرگترین نشانه توحید و حکمت و مقام ربوبیت ذات اقدس احدیت است در این ماه و در این شب نازل شده است که به نظرم حکایت ویژه‌ای دارد از جایگاه ویژه این لیالی و ایام، لذا بین این ماه و قرآن کریم یک رابطه ویژه‌ای برقرار است. از همین کریمه مبارکه هم در کنار بعضی از آیات دیگر مفسرین استفاده کردند که قرآن کریم علاوه بر نزول تدریجی و تفصیلی که در دوران بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام به مناسبت‌های مختلف نازل شده یک نزول دفعی، تام، کامل و اجمالی داشته که آن نزول دفعی تام، کامل و اجمالی در شب قدر بوده بر قلب مطهر و مقدس پیامبر عظیم الشأن اسلام، لذا باید این شب را بسیار گرامی داشت. شب؛ شبِ بزرگی است؛ «اِنّا اَنزلناهِ فی لیلهِ القَدر، لیلهُ القدر خیرٌ مِن ألفِ شَهر» فکر می‌کنم از این کریمه مبارکه که می‌فرماید یک شب برتر از هزار شب، نه معادل؛ برتر از یک عمر، یک اشاره‌ای هم کنیم شاید از این کریمه مبارکه که می‌فرماید «خیرٌ من ألف شهر» بشود استفاده کرد که عمر نظر در یک جامعه سالم در تراز قرآن کریم ۷۵ سال نیست، ۸۰ و چند سال است. از این آیه می‌شود این را استفاده کرد که البته میان پرانتز اشاره کنم یکی از شاخص‌های بسیار مهم که از نگاه همه صاحبنظران، تمام دانشمندان و همه مجامع علمی حکایت می‌کند از رشد شاخص‌های بهداشتی، روحی، روانی، رفاهی، علمی؛ بحث عمر و امید به زندگی است. به هر میزان که این شاخص‌ها ارتقاء پیدا کند ما آثارش را در طول عمر انسان‌ها باید ببینیم؛ و جمهوری اسلامی مفتخر است که در طول چهار دهه در برابر مجموعه‌ای از تنگنا‌ها و چالش‌های جدی سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در برابر این امپراتوری بزرگ رسانه‌ای غرب که سلامت جامعه و غرب و شرق را تهدید می‌کند، توانسته در این سطح؛ حدود ۲۰ سال سلامت جامعه و امید به زندگی را ارتقاء بخشد از ۵۵ سال به حدود ۷۵ سال. خیلی کار بزرگی است و از این آیه شریفه حقیر فکر می‌کنم می‌شود استفاده کرد. «خیرٌ من ألف شهر» یعنی ما باید به ۸۳ سال برسیم یعنی جامعه در عصر امام زمان (ع)، دنیایی که اندیشه و تفکر ناب توحیدی و قرآنی در آن حاکم است، در آن جامعه؛ شاخص عمر هشتاد و چند سال خواهد بود.

مجری: این تازه طول زندگی است، عرض زندگی و کیفیتش به کنار.
 ابوترابی فرد: این طول زندگی خود ثمره تحولاتی است که در کیفیت زندگی اتفاق می‌افتد. کیفیت در اندیشه، تفکر، چگونگی رفاه و آسایش، آرامش روحی و روانی، لذا این کمیت، ثمره آن تحول است؛ یعنی تحول برآمده از آموزه‌های وحیانی و دینی؛ لذا از این کلمه مبارکه می‌توان این را استفاده کرد که انسان می‌تواند با استفاده درست از یک شب، راه هشتاد و چند ساله را بپیماید. بنده با خود فکر می‌کردم که یک نمونه روشن از این تحول را ما در کسانی می‌بینیم که فرعون آن‌ها را دعوت کرده بود برای مقابله با حضرت موسی؛ سحره فرعون. واقعاً عجیب است کسانی که از همه توانشان بهره می‌گرفتند برای مقابله با حق، در یک آن در برابر یک معجزه، در برابر شناخت و معرفت حق؛ آن چنان تحول یافتند، مبدل شدند به انسان مؤمن در تراز. وقتی فرعون آن‌ها را تهدید کرد که دست‌ها و پا‌های شما را قطع می‌کنم، گفتند ما شاکریم در برابر خداوند متعال که ما را به عنوان اولین انسان مؤمن برگزیده است، به استقبال آن تهدید‌ها رفتند. این یعنی یک تحول در یک شب برای یک عمر. همان طور که در بُعد منفی اش هم این طور است. بلعم باعورا یک نمونه است؛ یک سقوط در یک ساعت. «أخلَدَ الی الارض» فرو رفت در اعماق زمین. از یک مقام عالی سقوط کرد. این است که بهره وری و استفاده درست از عمر و زمان را ما از این آیه نورانی به بهترین وجه می‌توانیم استفاده کنیم. کسانی که به شایستگی از زمان و فرصتی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته استفاده می‌کنند و بهره می‌برند می‌توانند در یک شب، یک عمر را به نتیجه برسانند و به بالاترین کمال برسند. این است که خداوند متعال برای این شب که ویژگی‌ها و شاخص‌های خاص خود را دارد منزلت ویژه‌ای قائل شده و ما شایسته است ان شاء الله از این ویژگی‌ها و فرصت استثنائی بهره ببریم.

سؤال: این ترجیح کیفیت بر کمیت در عبادات هم، همین طور است؟ مثلاً در ماه مبارک انسان به جای اصرار بر ختم یک جزء یا یک دور یا دور‌های متعدد، تأمل و دقت بیشتری روی معانی و آیات قرآن کند یا مطالعه بیشتر. درست است؟
 ابوترابی فرد: بله، حقیر روی این موضوع تأملاتی داشتم هم در بعضی از روایات، دستورات، روی تلاوت و قرائت قرآن که غیر از مطالعه قرآن است. مطالعه قرآن؛ تدبر در قرآن تأکید شده و مطالبه جدی است، اما در کنار این تدبر و مطالعه، بر قرائت و تلاوت قرآن تأکید شده است. حقیر فکر می‌کنم که این تأکیدی که بر تلاوت قرآن است، این حکایت از این می‌کند که یکی از عواملی که بسیار نقش تعیین کننده‌ای دارد در فراهم آوردن بستر مطالعه، تدبر، مراجعه و ارتباط با قرآن کریم؛ قرائت قرآن کریم است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*