۞ حـدیـث روز :
ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ. سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم دردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ویژه » ریاست جمهوری » سیاسی
  • شناسه : 21457
  • 21 تیر 1401 - 14:31
  • 884 بازدید
  • ارسال توسط :
ورود نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند از ایران

ورود نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند از ایران

نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند ظهر امروز (سه شنبه) با دستور معاون اول رییس جمهور از مرز ریلی سرخس وارد کشورمان شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سه خبر، آقای مخبر در این مراسم که به صورت ارتباط تصویری با ایستگاه راه آهن سرخس و با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزرای راه و‌شهرسازی، نفت، صنعت، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی و معاون علمی و فناوری رییس جمهور برگزار شد، با تاکید بر اینکه بهره گیری از ظرفیت ترانزیتی با توجه به موقعیت ایران در منطقه از راهبرد‌ها و سیاست‌های قطعی اقتصادی دولت سیزدهم است، گفت: توجه به ظرفیت ترانزیتی و مزایای اقتصادی این بخش از اقتصاد کشور جزء بخش‌های فراموش شده در طول سالیان گذشته بوده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تاکیدات آیت الله رئیسی و اهمیت سیاست خارجی در دولت سیزدهم برای افزایش و ارتقاء حجم مبادلات و ارتباطات با همسایگان جمهوری اسلامی، تصریح کرد: ظرفیت ترانزیتی کشور با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی ابتدا به ۸ و در مراحل بعدی به ۲۰ میلیون تن افزایش یافته است که البته با انجام برنامه ریزی‌ها و اتخاذ اقدامات مناسب می‌توان به حجم مبادلاتی سیصد میلیون تن در بخش ترانزیت رسید.

وی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت ترانزیتی درآمد بسیار بالای اقتصادی و همچنین ابعاد بسیار مهم سیاسی و روابط بین المللی برای جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.

آقای مخبر در خصوص برنامه‌های دولت برای راه اندازی مسیر ریلی آستارا ـ رشت ادامه داد: با تکمیل این ایستگاه و اتصال آن با کشور‌های همسایه شمال کشور، ایران به عنوان یک مسیر تجاری بین المللی مهم شناخته خواهد شد تا جایی که مدت زمان جابه جایی کالا از مسیر شرق آسیا به اروپا از طریق کریدور ایران از ۴۵ روز به ۱۷ روز کاهش می‌یابد که جذابیت بسیار بالایی برای بازرگانان و صادر کنندگان کالا در داخل و خارج ایران در سطح قاره آسیا و اروپا خواهد داشت.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با تاکید بر ضرورت حفظ کریدور‌های ترانیزیتی از مسیر ایران به اروپا و شرق آسیا تصریح کرد: در دولت سیزدهم ظرفیت ترانزیت به حدود ۲۰ میلیون تن افزایش یافته که این مهم در تاریخ کشور بی سابقه است و در حال حاضر تمامی کشور‌های همسایه متقاضی جابه جایی کالا‌های خود از مسیر ترانزیتی ایران هستند و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش ظرفیت جابه جایی و ترانزیتی از طریق مسیر‌های زمینی و ریلی برنامه ریزی‌ها و آمادگی‌های لازم را انجام داده است.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل و راه اندازی هر چه سریعتر مسیر ریلی آستارا ـ رشت گفت: توافق‌های لازم با کشور آذربایجان و تکمیل پایانه آستارا انجام شده است که این پایانه قابلیت تردد ۱۰۰۰ کامیون باری در روز را خواهد داشت.

گفتنی است ؛ قطار ترانزیتی کانتینری روسیه به هند که از طریق مرز ریلی سرخس وارد کشور شد جزء مسیر شرقی کریدور شمال جنوب محسوب می‌شود که از ایستگاه چخوف روسیه در استان مسکو در ۶ تیرماه امسال و در مسیر ۳۸۰۰ کیلومتری با ظرفیت ۳۹ کانتینر از مسیر روسیه ، قزاقستان ، ترکمنستان وارد ایران شده است و پس از آن در یک مسیر ریلی ۱۶۰۰ کیلومتری به بندرعباس خواهد رسید و در نهایت از طریق مسیر دریایی به بندر ناواشوای هندوستان وصل خواهد شد.

کریدور شمال جنوب شامل سه مسیر شرقی، غربی و میانی است که مذاکرات و توافقات برای راه اندازی خط ریلی گرمسار ـ اینچه برون از مسیر میانی این کریدور در دولت سیزدهم انجام شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*