۞ حـدیـث روز :
ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ. سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم دردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سیاسی » مجلس
  • شناسه : 37638
  • 18 آذر 1401 - 21:33
  • 134 بازدید
  • ارسال توسط :
قانون اساسی و لزوم تغییر در برخی روش‌ها و نگرش‌های اجرایی

قانون اساسی و لزوم تغییر در برخی روش‌ها و نگرش‌های اجرایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سه خبر،آقای حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با رادیو اقتصاد در برنامه بهارستان در خصوص موضوع بحث قانون اساسی و لزوم تغییر در برخی روش‌ها و نگرش‌های اجرایی گفتگو کرده است. مجری: آقای قالیباف در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی گفتند که در حکمرانی نو […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سه خبر،آقای حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با رادیو اقتصاد در برنامه بهارستان در خصوص موضوع بحث قانون اساسی و لزوم تغییر در برخی روش‌ها و نگرش‌های اجرایی گفتگو کرده است.

مجری: آقای قالیباف در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی گفتند که در حکمرانی نو آنچه که نیاز به تغییر دارد نگاه ما و نحوه اجرای قانون اساسی است نه تغییر قانون اساسی موضوع مهمی که قرار است راجبش گفتگو بکنم با آقای حسینعلی حاجی دلیگانی عضو محترم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، ۱۲ آذر ماه سالگرد تصویب قانون اساسی بود و همایش‌ها و سخنرانی‌ها و جلسات زیادی به این مناسبت برگزار شد آقای دکتر قالیباف در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی گفتند که قانون اساسی ما مترقی است و امروز حلال مشکلات ما در ابعاد مختلف مادی و معنوی ارزیابی شما از قابلیت‌های قانون اساسی برای حل مشکلات کشور چیست؟
میهمان برنامه:با توجه به اینکه بنده مستقیما ۱۲ سال است که یکی از ابزار‌های برای انجام تکالیف قانونی مراعات قانون اساسی و مراجعه به قانون اساسی است آن چه که برداشتم هست این است اگر قانون اساسی با تمام ظرفیت‌هایی که دارد واقعا مسئولین مربوطه آن را اجرا بکنند ما مشکلی در کشور نخواهیم داشت به یک معنای دیگر از لحاظ ساختاری نظام ما هیچ گونه مشکلی نداریم و قانون اساسی همان طور که اشاره کردیم مترقی‌ترین قانون اساسی هست که ایران اسلامی تا الان داشته و روابط قوای حاکم را به درستی تنظیم کرده و به نوعی می‌توانیم بگوییم که مجلس محور یا پارلمان محور است آنچه که انسان مراجعه می‌کند و البته مسئولیت اجرای قانون اساسی به عهده رئیس جمهور است که دلایلش هم متفاوت است در اصول مختلفی آمده و از جمله مسئولیت مستقیم برنامه ریزی برای کشور و همچنین تنظیم بودجه کشور را بر عهده آقای رئیس جمهور گذاشته و از آن طرف اجرای قانون اساسی را هم بر عهده آقای رئیس جمهور گذاشته، چون که در بسیاری از اصول قانون اساسی به نحوی است که وقتی قانون گذاری هم برای اجرای آن‌ها صورت بگیرد لازمه اش این است که دولت لایحه بیاورد و فق‌ها و اعضای شورای نگهبان هم دیدگاهشان همین است و سیاست‌های کلان کشور هم همین است که در واقع مجلس براساس لایحه محور در بعد قانون گذاری عمل می‌کند، اما در بعد نظارتی طبیعتا مجلس وظیفه عمده دارد بتواند نظارت کند بر رئیس جمهور و دولت به معنای قوه مجریه و همچنین قوه قضاییه که آن‌ها تکالیفشان را انجام بدهند به طور مثال اصل ۴۳ قانون اساسی راجب تعلیم استقلال اقتصادی جامعه، ریشه کن کردن فقر و محرومیت، فراهم آوردن نیاز‌های انسان برای رشد، حفظ آزادگی، اقتصاد جمهوری اسلامی همه این‌ها را بیان کرده بعد مثلا در بند یک تامین نیاز‌های اساسی مثل مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش این‌ها را مثلا به طور مثال بیان کرده یا مثلا در بند ۲ آن شرایط و امکانات کار برای تمام اقشار را در شان افراد در بند ۳ آن تنظیم برنامه اقتصاد کشور و در بند ۴ مباحث مربوط به آزادی انتخاب شغل و در بند ۵ انحصار و احتکار و ربا و ….. بیان کرده یا اصول دیگری که در قانون اساسی داریم این‌ها اگر واقعا دولت مردان بایستند و توجه شان به این باشد که قانون اساسی را مو به مو اجرا بکنند واقعا کشور گلستان می‌شود.
مجری: با توجه به مطرح شدن برخی دیدگاه‌ها در مورد تغییر یا اصلاح قانون اساسی بفرمایید که وقتی ما در مورد کارآمدی قانون اساسی صحبت می‌کنیم منظور دقیقا چی هست آیا به معنی است که نگرش ما نسبت به قانون اساسی و شیوه‌های اجرای قانون اساسی هم نیاز به تغییر و بازنگری ندارد و باید در این مورد دقت بیشتری شود.
میهمان برنامه: معمولا همه کشور‌ها این طور است که اصول قانون اساسی را تا صد‌ها سال تغییر نمی‌دهند و یک بنیانی می‌دانند که به راحتی دست به تغییرش نمی‌زنند، اما قوانین موضوع ذیل قانون اساسی را طبیعتا در همه کشور‌ها حتی قوانین دائم را تغییر بدهند این اشکالی ندارد ما معتقد هستیم که ظرفیت قانون اساسی ما بخشیش هنوز اجرایی نشده و ما معتقد هستیم که قانون اساسی به طور کامل اجرا شود و اگر جایی این قانون نیاز بود که مثل یک زمانی که گفته باشد به جای اینکه ما نخست وزیر داشته باشیم و رئیس جمهور بیاییم مثلا بگوییم که رئیس جمهور رئیس هیات وزیران هم باشد خوب آن زمان آن تجربه بود و دیده شد که این لازم است که به این صورت اصلاح شود و انجام شد، اما الان ما مشکل خاصی نداریم هم تفکیک قوا را به راحتی داریم هم نهایتا اگر اختلافی بین قوا ایجاد شود هماهنگ کننده برای برطرف کردن اختلاف را مرجعش را داریم ما مشکل مان در کم کاری‌هایی هست که بعضی از ما‌ها در جایگاه مسئولیتی که داریم به آن نمی‌پردازیم
مجری: مچکرم از شما و گفتگو کردم با آقای حسینعلی حاجی دلیگانی عضو محترم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث قانون اساسی و لزوم تغییر در برخی روش‌ها و نگرش‌های اجرایی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*