۞ حـدیـث روز :
ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ. سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم دردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات.

موقعیت شما : صفحه اصلی » 3khabar » اجتماعی » خبر فوری
  • شناسه : 12719
  • 07 اسفند 1400 - 19:53
  • 89 بازدید
  • ارسال توسط :
راه درمان بیکاری فارغ‌التحصیلان؛ ایجاد مدارس اشتغال و مهارت‌آموزی

راه درمان بیکاری فارغ‌التحصیلان؛ ایجاد مدارس اشتغال و مهارت‌آموزی

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی سه خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ۴ لایه نیازمند بررسی و تحقیق است، بیان کرد: لایه اول حاکمیت یا به عبارت دیگر نظام آموزش […]

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی سه خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ۴ لایه نیازمند بررسی و تحقیق است، بیان کرد: لایه اول حاکمیت یا به عبارت دیگر نظام آموزش عالی است که باید متخصصان امور آموزش عالی کشور تحلیل درستی از نظر تعداد دانشگاه‌ها، تعداد رشته‌ها، محتوای رشته و نیازسنجی درست از بازار کار داشته باشند و این مسئله به طور قطع به بازنگری اساسی نیاز دارد زیرا حجم فارغ‌التحصیلان و خروجی از دانشگاه، متناسب با نیاز کشور نیست به عبارت دیگر برخی رشته‌ها که مورد نیاز فعلی کشور است وجود ندارد اما رشته‌هایی که در بازار کار از نیروی کار مورد نیاز اشباع شده کماکان جذب دانشجو دارد و این تلف کردن عمر جوانان است.
وی در ادامه افزود: لایه دوم که نیازمند توجه است مهارت‌هایی است که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود به بیان دیگر در دانشگاه به میزانی که روی مهارت‌های سخت تمرکز شده است، به مهارت‌های نرم توجه نشده لذا پرداختن به مهارت‌های کسب‌وکار، مهارت‌های زندگی و کارآفرینی که جز مهارت‌های نرم محسوب می‌شوند به گونه‌ای مغفول مانده است. زیرا دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی باید بتواند با مهارت‌ها و آموخته‌هایش تولید کار و کارآفرینی کند.

مجید دهبیدی‌پور لایه سوم را خود دانشجو ذکر کرد و عنوان کرد: نباید بیش از اندازه برای دانشجو توقع ایجاد کرد که احساس کند بعد از اتمام دوران تحصیل به شکل  باورناپذیری متحول شده است بلکه باید انتظار او از دانشگاه و گرفتن مدرک معقول باشد. یعنی دانشجو خودش را مسئول یادگیری مهارت‌های نرم بداند. دانشجو باید بداند مهارت موردنیاز بازار کار را صرفاً با گذراندن ۱۴۰ واحد درسی نمی‌توان کسب کرد. بنابراین پیدا کردن کار خوب، نیازمند مهارت ارتباط برقرار کردن و یادگیری مهارت‌های جانبی در کنار آن است و دانشجو باید خودش را نسبت به ماهر کردن خودش مسئول بداند.

دهبیدی‌پور ادامه داد: لایه چهارم موضوع نیاز صنعت و بازار است زیرا برخی با چالش پیدا کردن نیروی کار مهارت‌دیده و اخلاق‌مدار مواجهند؛ بنابراین نیروی کار به‌عنوان یک منبع بزرگ، اثرگذار و حیاتی باید بتواند در فضای کار سالم و مناسب مشغول شود.

دهبیدی‌پور چگونگی برقراری ارتباط و انسجام بین این چهار لایه گفت: به عقیده شخصی من اگر این سه یا چهار لایه اصلاح شود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد و نکته دیگر اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا نهادهایی وجود دارند که کارشان تسهیل‌گری بین نیروی کار و کارفرماست؛ یعنی عملا نقش وصل کردن و تکمیل کردن مهارت کارجویان را دارند و می‌توانند برای توسعه اشتغال مفید باشند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در ادامه افزود: در برخی کشورها مدارسی تحت عنوان مدارس اشتغال فعالیت می‌کنند و نکته اینجاست که این مدارس با دفاتر کاریابی متفاوت هستند زیرا دفاتر کاریابی وظیفه اتصال را انجام می‌دهند ولی مدارس اشتغال، کار مهارت‌آموزی افراد جویای کار جهت اشتغال را نیز انجام می‌دهند.
وی همچینین در مورد برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی آزاد و جدا از سرفصل‌های آموزشی در برخی دانشگاه‌ها که دانشجو را متحمل پرداخت هزینه مالی بیشتر می‌کند نیز افزود: قرار دادن دروس مهارتی در کنار سایر دروس کار خوبی است اما باز هم به عقیده شخصی من لازم است تا دانشجو برای کسب مهارت‌های بیشتر هزینه و زمان بیشتر پرداخت کند زیرا با این کار قدر آموخته‌هایش را بیشتر می‌داند. نکته‌ اینکه دانشجو در کنار ۱۴۰ واحد درسی لازم است درس کارآفرینی را نیز بیاموزد و البته که این موضوع وجوب فراهم کردن سرفصل‌های مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها را نفی نمی‌کند.

 

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*