۞ حـدیـث روز :
ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ. سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم دردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اجتماعی
  • شناسه : 49353
  • 27 دی 1402 - 18:02
  • 41 بازدید
  • ارسال توسط :
دیده نشدن، عامل اصلی تصادف موتورسیکلت ها

دیده نشدن، عامل اصلی تصادف موتورسیکلت ها

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری سه خبر، برنامه سلام تهران از شبکه تهران با حضور خانم جوانبخت، رئیس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ به بررسی طرح‌های پلیس برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها پرداخت. مشروح گفتگو را در ادامه می‌بینید: سوال: در رابطه با تصادفات موتورسیکلت در طرح ۱۰ که می‌خواهیم بررسی کنیم، اما آمار و ارقام موتورسیکلت […]

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری سه خبر، برنامه سلام تهران از شبکه تهران با حضور خانم جوانبخت، رئیس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ به بررسی طرح‌های پلیس برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها پرداخت.
مشروح گفتگو را در ادامه می‌بینید:

سوال: در رابطه با تصادفات موتورسیکلت در طرح ۱۰ که می‌خواهیم بررسی کنیم، اما آمار و ارقام موتورسیکلت سوار‌ها در بحث تصادفات ۹ ماهه ابتدایی را فکر می‌کنم بپردازیم از این جا شروع کنیم بهتر باشد.
خانم جوانبخت: بله، ضرورت و اهمیت طرح ۱۰ را شما خیلی به صورت کامل بیان کردید، منتها خروجی و نتیجه انجام این طرح‌های ما درواقع خودش را در آمار‌های تصادفات من فکر می‌کنم نشان می‌دهد که امیدوار هستیم با اجرای طرح‌های مختلف ما به آن آمار مطلوب برسیم، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ چهل و شش درصد از تصادفات فوتی، یعنی از متوفیان شهرتهران فقط به موتورسیکلت سواران اختصاص داشته که عدد، عدد کمی نیست ۴۶ درصد و این گویای این است که ما نیازمند اجرای طرح‌های مختلف هستیم تا در تداوم آن برسیم به آن کاهش مطلوب آمار تصادفات.
سوال: ۴۶ درصد تصادفات چی شده؟
جوانبخت: ۴۶ درصد از متوفیانی که در ۹ ماهه امسال.
سوال: فوت شدند؟
جوانبخت: من آمار‌های فوتی را اینجا خدمت تان عرض می‌کنم، ۴۶ درصدش موتورسیکلت سواران بودند.
سوال: حالا آن ۴ درصد را به خاطر این که عدد را رندش بکنیم، یعنی ۵۰ درصد، یعنی از هر ۱۰ نفر ۱۰ تا تصادف یا ۱۰ تا موتورسیکلتی که ماشین بهش زده یا خورده زمین، ۵ تایشان فوت شدند.
جوانبخت: بله، متاسفانه همین است، بار‌ها گفتیم موتورسیکلت غیرایمن است، حفاظی ندارد، تعادلش سریع به هم می‌خورد و متاسفانه بحث این است که دقیقا درست می‌فرمایید، رانندگان آن افراد با احتیاطی نیستند، درک خطر بسیار پایینی دارند و انواع تخلفات را به راحتی انجام می‌دهند بدون این که به نتیجه آن کار در ادامه این تخلف، چه اتفاقی برایشان می‌افتد منجر می‌شود و این نتیجه هم خروجی، خروجی به این شکلی است که اتفاق می‌افتد.
سوال: عامل اصلی تصادفات موتورسوار‌ها در شهر تهران؟
جوانبخت: من اگر بخواهم براساس آمار‌ها به شما خیلی دقیق بگویم رتبه اول علت تامه تصادفات شهر تهران در بحث موتورسیکلت سواران به عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه بر می‌گردد که ناشی از سرعت‌ها و سبقت‌های غیرمجاز است، یادتان باشد که خودرو‌ها اگر ما همیشه این را مقایسه کنیم، معمولا در خودرو‌ها عدم توجه به جلو رتبه اول را دارد، ولی می‌بینیم که در موتورسیکلت این عدد ۴۳ درصدی به بحث عدم توانایی بر می‌گردد چرا؟ چون این جا دقیقا بحث خطای راننده است، سرخوردن ها، عدم تعادلی که خیلی وقت‌ها راکب، آن راننده موتورسیکلت تعادلش به هم می‌خورد، نمی‌تواند کنترل کند.
سوال: دو تا چرخ است دیگر؟
جوانبخت: دقیقا و یک عاملی که خیلی شاید دیده نشود، متاسفانه خیلی وقت‌ها رانندگان موتورسیکلت اقدام ترمزگیری‌های مختلفی می‌کنند، چون سرعتش بالا بوده الان می‌خواهد برسد به یک مانعی، یک تغییرجهتی را ایجاد می‌کند، سرعت را مرتب این‌ها اقدام به ترمزگیری‌های متداول انجام می‌دهند و خیلی مرتب، آن باعث می‌شود خودشان نتوانند این کنترل خوب را انجام بدهند و به واژگونی و زمین خوردن خودشان می‌انجامد، برای همین ۴۳ درصد از علت تامه تصادفات موتورسیکلت به همین بحث عدم توانایی در کنترل سرعت است، چون بیشترین آمارش حکایت از این است که یا تعادلشان به هم می‌خورد، خودشان می‌خورند زمین یا توسط برخوردی که با دیگر خودرو‌ها اتفاق می‌افتد، به آن اتفاق منجر می‌شود.
سوال: ترمز گرفتن در وسیله نقلیه خصوصا موتورسیکلت داستان‌های خاص خودش را دارد، ترمز جلو بگیرند یهو ملق می‌زنند، ترمز با پا بخواهند انجام بدهند یهو چرخ عقب لیز می‌خورد باید هم معکوس بکشند و هم ترمز را به آرامی استفاده بکنند، اما به خاطر این که هیچ اتفاقی نیفتد فقط کافی است که چراغی یهو سبز می‌شود، گازش را می‌گیرند و همان موقع باید مثلا یک مانعی به قول شما باید بایستد، بفرمایید بیشترین معابر تصادفات؟
جوانبخت: حالا یک نکته‌ای هم بخواهیم بگویم که درواقع معابر پرخطر ما که شاهد بیشترین تصادفات فوتی موتورسیلکت درآن‌ها بودیم به دو معبر بسیار بزرگ، بزرگراه امام علی (ع) و بزرگراه آزادگان بر می‌گردد، بار‌ها گفتیم موتورسیکلت‌ها اصلا نباید در معابر بزرگراهی تردد داشته باشند، ولی می‌بینیم که نه تنها تردد دارند، ترددشان هم متاسفانه غیرایمنی است، اگر بخواهیم ساعت وقوع تصادفات را هم با هم مروری داشته باشیم که ببینیم در چه بازه زمانی ما بالاترین آمار را داریم، ساعت بامداد تا ۴ صبح، ۲۴ درصد از تصادفات فوتی موتورسیکلت در آن اتفاق افتاده، در بامداد تا ۴ صبح واقعا موتورسیکلت‌ها دارند در شهر چکار می‌کنند؟ این جوری دیگر آنجا کاری نیست، باری نیست جابجا بشود، این نشان دهنده این است که آن‌ها از آن دسته از افراد جوانی هستند که می‌آیند برای اینکه از خلوتی معابر استفاده کنند، حرکات نمایشی انجام بدهند، تک چرخ بزنند و متاسفانه حالا این حیات شبانه‌ای که خیلی وقت‌ها شب هنگام می‌روند جوجه می‌خورند با دوستانشان و تفریحات این چینی، نتیجه و خروجیش می‌بینیم که این است، رتبه دوم هم بین ساعت ۲۴ در واقع ۲۰ تا ۲۴ است با ۲۳ درصد و ساعت ۱۶ تا ۲۰، ۱۹ درصد، نکته مهمی است من می‌خواهم از این ساعت به این برسم بیشترین میزان تصادفات فوتی موتور دارد در ساعت‌های تاریکی هوا اتفاق می‌افتد، چرا؟ چون عامل اصلی است بخشی از عامل اصلی تصادفات موتور به دیده نشدن این موتورسیلکت‌ها بر می‌گردد، موتور سیکلت‌ها از سوی سایر رانندگان، بسیاری از موارد دیده نمی‌شوند.
سوال: ۱۲ تا ۴ صبح بیشترین تصادفات را ما داریم؟
جوانبخت: بله، همین را خدمت تان عرض کردم که آنجا دیگر ما نه باری قرار است جابجا بشود، نه نان آور خانواده‌ای دارد کار انجام می‌دهد.
سوال: خانم جوانبخت می‌دانم که صحبت زیاد است و آمار و ارقام هم که خیلی تکان دهنده بود، به همین جهت پس پلیس تصمیم گرفت که طرح ۱۰ را انجام بدهد، اما حالا یک توصیه خیلی خوب هم داشته باشیم راجع به روشن بودن و اصرار پلیس به روشن بودن چراغ‌های موتورسیکلت، چرا اینقدر اصرار دارید؟ علت چیه که مردم بهتر پی ببرند؟
جوانبخت: بله، بررسی‌های ما نشان دهنده این است که در اکثر موارد وقتی با رانندگانی که با موتورسیکلت تصادف کردند یا به عکسش صحبت می‌کنیم، حرف از این است که ما موتورسوار را ندیدیم، دیده نشدن موتورسیکلت سوار یکی از دلایل عمده تصادفات و برخورد‌ها است، برای این موضوع یک تحقیقات وسیع تو کل دنیا انجام شده و حرکت با چراغ روشن حتی در طول روز هم دیدیم که چقدر تاثیرگذار بوده، برای همین هم ما پلیس راهور تهران بزرگ این تصمیم را گرفتیم که در اجرای این طرح این هم جزو موارد قرار بگیرد و از این به بعد از موتورسیکلت سواران بخواهیم که برای اینکه بهتر دیده بشوند و پیشگیری کنیم از وقوع تصادفات در طول روز با چراغ روشن، شب هم که دیگر باید روشن باشد، بسیار اثرگذار است.
سوال: حالا سرهنگ مومنی که آمده بودند اینجا هفته گذشته، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران، فرمودند که حتی با تولیدکننده‌های موتور هم صحبت کردیم که موتور که روشن می‌شود چراغش هم روشن بشود.
جوانبخت: بله اتفاقات خوبی دارد می‌افتد در بحث این که کلاه ایمنی که استفاده می‌کنند شبرنگ باشد و دیده بشود، بدنه خود موتورسیکلت حتی الان همکاران من دارند خیلی وقت‌ها کمک می‌کنند با شبرنگ‌هایی که در اختیار موتورسیکلت سواران قرار می‌دهند همه داریم کمک می‌کنیم که آن نقایصی که در بحث تردد موتورسیکلت است با اقدامات ایمنی ما سعی کنیم این ایمنی را بالا ببریم، ولی لازم اش همکاری خود موتورسیکلت سواران است و باز هم اینجا می‌خواهم از همه خانواده‌های موتورسیکلت سواران، خواهش می‌کنم کلاه ایمنی را تهیه کنند در اختیار این عزیزان قرار بدهند، بالاترین صدمات و آسیب‌هایی که به موتورسیکلت سواران خورده به خاطر بحث صدمه‌ای بوده که به جمجمه و ساقه مغز است، خواهش می‌کنیم این اتفاق خوب بیفتد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*