وزیر راه و شهرسازی:

استقبال ایران از سرمایه گذاران طرحهای ریلی و بندری

وزیر راه و شهرسازی با اعلام آمادگی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور شرکت های ایرانی در ساخت طرح های ریلی کشورهای منطقه، از مشارکت سرمایه گذاران و موسسات مالی و اعتباری در پروژه های بزرگ حوزه حمل و نقل ریلی و بندری در ایران استقبال کرد.
کد خبر: 41546
زمان انتشار: 15 مه 2023 - 14:20 ب.ظ -
75 بازدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سه خبر،️️️️️آقای مهرداد بذرپاش که امروز به دعوت رسمی وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی در کنفرانس راه آهن خاورمیانه در ابوظبی حضور یافت، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای تجربیات و دانش بالایی در حوزه طراحی و ساخت پروژه های ریلی، بخش ناوگان و علائم ارتباطات می باشد که صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت شرکتهای ایرانی در ساخت پروژه های ریلی کشورهای منطقه از موارد همکاری می تواند باشد.
وی با اشاره به اینکه پروژه های بزرگی در حوزه های مختلف حمل و نقل ریلی در ایران برای تکمیل زنجیره حمل و نقل در حال اجرا است، بیان کرد: گسترش ارتباطات با همسایگان جزو برنامه های اولویت دار دولت جمهوری اسلامی ایران می است به طوری که در بخش حمل و نقل ریلی، در ماه جاری میلادی توافقات خوبی با راه آهن های کشورها صورت گرفت که کشورهای منطقه باید به عنوان فرصتی استراتژیک به آن بنگرند.
بذرپاش گفت: اخیراً روابط میان ایران و عربستان شکل جدیدی به خود گرفته است که نوید بخش توسعه مبادلات در آینده می تواند باشد.

همکاری در حوزه حمل و نقل ترکیبی از دبی به سمت بندرعباس

وزیر راه و شهرسازی که با حضور ابوظبی با وزرای حمل و نقل کشورهای منطقه دیدار خواهد کرد، ادامه داد: ما با کشور امارات نیز از گذشته ارتباطات زیادی در حوزه حمل و نقل دریایی داشتیم و هم اکنون نیز برقرار است؛ اما ظرفیت های بیشتری برای همکاری در حوزه حمل و نقل ترکیبی به ویژه برای حمل کالاها از دبی به سمت بندرعباس و سپس به سمت روسیه و کشورهای آسیانه میانه از مسیر ایران با حمل و نقل ریلی وجود دارد و ما آماده همکاری و مساعدت با شرکت های کشتیرانی، لجستیک و فورواردری برای این امر مهم هستیم.

بذرپاش به عنوان رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات در جمع وزرا و میهمانان حاضر در کنفرانس راه آهن گفت:کریدور بین المللی شمال-جنوب می تواند در آینده سهم بالایی از حمل و نقل بین المللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد و در حال حاضر در شاخه شرقی از طریق مرزهای سرخس و اینچه برون و در شاخه میانی از طریق بندر امیر آباد برقرار می باشد.
وی اضافه کرد: در شاخه غربی دریای خزر نیز حلقه مفقوده رشت – آستارا در داخل ایران به طول 164 کیلومتر می باشد که جزو پروژه های اولویت دار ما بوده و فرایند احداث آن آغاز شده و در حال نهایی کردن آن تا سه سال آتی هستیم.

راحت ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد جهانی

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه آهن چابهار-زاهدان ایفا خواهد کرد. این مسیر ریلی، در حقیقت، راحت ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز افغانستان به آبهای آزاد جهانی از طریق بندر چابهار خواهد بود.
وی افزود: در این باره ، راه آهن خاش – زاهدان به طول 157 کیلومتر که بخشی از این طرح است، افتتاح شد که کل مسیر ریلی چابهار – زاهدان بیش از 60 درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام است.
بذرپاش تأکید کرد: کریدورهای بین المللی ریلی مختلفی از ایران عبور می کنند که از مهمترین آنها می توان به کریدور ترانزیتی بین المللی شمال – جنوب، کریدور ریلی قزاقستان -ترکمنستان – ایران، کریدور ریلی اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول، شاخه جنوبی راه ابریشم یعنی کریدور ریلی چین به ایران و ترکیه و اروپا، کریدور آلماتی ـ بندرعباس و آلماتی ـ تهران – استانبول اشاره کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل از جمله بخشهای زیربنایی اقتصاد هر کشوری می باشد که می توان آن را به عنوان شاخصی از میزان توسعه یافتگی، پیشرفت و پویایی اقتصاد یک کشور قلمداد کرد، تصریح کرد: در این میان حمل و نقل ریلی نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری ایفا می کند و یکی از عوامل مهم در نیل به توسعه پایدار به شمار می رود.

ایران مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی اتصال آسیا به اروپا

بذرپاش به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی که به دعوت همتای اماراتی خود به ابوظبی در کنفرانس راه آهن خاورمیانه 2023 شرکت کرده است، بیان کرد:
با در نظر گرفتن موقعیت حساس جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه و ارتباط آن با آبهای آزاد بین المللی از طریق خلیج فارس و دریای عمان و نظر به وجود زیرساختهای موجود شبکه ریلی در اتصال به همسایگان و برخی بنادر مهم، هم اکنون جمهوری اسلامی ایران که به نوعی در مرکزیت بزرگترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد، به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی در اتصال آسیا به اروپا به حساب می آید.
وی اعلام کرد: توسعه و عملیاتی سازی کریدورهای بین المللی ریلی که از ایران می گذرند جزو برنامه های اولویت دار دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و در این بین گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه از سیاستهای اصولی جمهوری اسلامی ایران و بویژه مورد تاکید رئیس جمهور ایران است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار امیدواری کرد که کنفرانس راه آهن خاورمیانه آغازی بر گسترش همکاریها در حوزه حمل و نقل ریلی و ترکیبی بین کشورهای حاضر باشد و نتایج خوب و پرباری را برای همه شرکت کنندگان و نیز برگزار کنندکان این نمایشگاه آرزو کرد.
کنفرانس راه آهن خاورمیانه از ۲۵ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در شهر ابوظبی کشور امارات متحده عربی برپا است که بزرگترین کنفرانس راه آهن در خاورمیانه و شمال آفریقا است.
کنفرانس راه آهن خاورمیانه شرکت های راه آهن و وزارتخانه های حمل ونقل را گرد هم می آورد تا خدمات مورد نیاز خود در حوزه تجهیزات و ساخت شبکه ریلی در خاورمیانه مورد بررسی قرار دهند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *