دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر: سن اعتیاد در کشور حدود ۲۴ سال است

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: گفته می‌شود سن اعتیاد کاهش یافته، اما بر اساس اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر سن اعتیاد در کشور حدود ۲۴ سال است.
کد خبر: 27538
زمان انتشار: 20 آگوست 2022 - 16:54 ب.ظ -
100 بازدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سه خبر، سردار اسکندر مومنی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: مردمی سازی و مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت خیرین سه رویکرد اصلی برای مبارزه با مواد مخدر است.

مومنی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری هم گریزی نداریم جز اینکه پیشگیری را در اولویت قرار دهیم و در عین حال که بقیه اقدامات سر جای خود است، گفت: ما در کنار کشوری زندگی می‌کنیم که بالاترین تولید مواد مخدر را در دنیا و منطقه دارد و در ۲۰ سال گذشته هم در دوران اشغال توسط ناتو و آمریکایی‌ها تولید مواد مخدر به حدود ۵۰ برابر یعنی از حدود ۲۰۰ تن به بیش از ۹۵۰۰ تن رسید.
وی با اشاره به افزایش مواد مخدر صنعتی افزود: اتفاق مهم دیگری که در دهه اخیر افتاده، با حمایت آمریکایی‌ها تولید مواد مخدر صنعتی افزایش یافته و به تعداد لابراتوار‌ها اضافه شده است. مواد مخدر صنعتی نیاز به سه موضوع مواد اولیه، فناوری و دانش لازم دارد که این در اختیار افغانستان قرار گرفته است و، چون آمریکایی‌ها از منطقه دور بودند و مستقیما به خودشان برنمیگشت تولید مواد مخدر صنعتی را توسعه دادند. مواد مخدر صنعتی یک بلای خانمان سوز است بنابراین گریزی نداریم جز اینکه پیشگیری را در اولویت کار قرار دهیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر: سن اعتیاد در کشور حدود ۲۴ سال است
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در منطقه ۹۰ درصد کشفیات تریاک جهان، ۴۸ درصد کشفیات مورفین جهان و ۲۶ درصد کشفیات هرویین جهان مربوط به ایران است؛ این آمار رسمی سازمان ملل است و این موضوع نشان می‌دهد که ایران چه اقدامات گسترده‌ای برای مهار این بلای خانمانسوز انجام می‌دهد.
مومنی در بخش دیگری از این نشست اعلام کرد که در یک سال گذشته ۱۳ مرکز و اردوگاه نگهداری، درمان و مهارت آموزی معتادان با ظرفیت ۹ هزار نفری در کشور راه اندازی شد که از این میزان ۶ مرکز مربوط به تهران است و در مجموع در یک سال گذشته حدود ۴۸ درصد ظرفیت نگهداری و درمان معتادان افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به موضوع ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان اظهار کرد: در سال گذشته ضربه به بنیان‌های مالی داشتیم که افزایش حدود ۴۰ درصدی نسبت به سال ماقبل خود دارد.
مومنی گفت: در دهه اخیر شاهد هستیم که پیش ساز‌ها از سوی کشور‌های دیگر به ویژه کشور‌های اروپایی به افغانستان صادر و در آنجا تبدیل به شیشه می‌شود. البته جلساتی با سازمان ملل و کشور‌های اتحادیه اروپا داشتیم و تفاهم نامه‌ای را با رییس unodc (دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد) در وین تبادل کردیم که پیش ساز‌ها به صورت رسمی مورد کنترل قرار گیرند و اقدامات همه جانبه‌ای را انجام دادند.
مومنی درباره بیمه معتادان بی بضاعت نیز گفت: این موضوع در چند سال اخیر با پیگیری‌های صورت گرفته در بودجه سال قرار گرفته و جذب می‌شود و همیشه سقف پیشنهادی بودجه توسط دستگاه‌ها با محقق شدن آن فاصله دارد، اما این آمادگی وجود دارد که میزان آن برای سال‌های بعد افزایش یابد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *