خودکفایی ۹۵ درصدی در تولید قطعات لوازم خانگی

رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی گفت: در تولید قطعات لوازم خانگی ۹۵ درصد خودکفا شده ایم و تنها در برخی قطعات الکترونیکی و کمپرسور یخچال، وابستگی به قطعات خارجی وجود دارد.
کد خبر: 21665
زمان انتشار: 15 جولای 2022 - 15:29 ب.ظ -
1261 بازدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سه خبر :آقای مرسل صدیق با بیان اینکه صنعت قطعات لوازم خانگی در یک دهه اخیر رشد قابل توجهی تجربه کرده است، افزود: هم اکنون بیش از ۲ هزار واحد قطعه ساز لوازم خانگی در کشور وجود دارد، که علاوه بر تأمین نیاز محصول سازان داخلی، به کشور‌های انگلستان، آلمان، فرانسه، مصر، تونس و سوریه نیز صادرات انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: با وجود کیفیت بالای محصولات قطعه سازان داخلی و سرمایه گذاری‌هایی که در چند سال اخیر در این صنعت انجام شده است، اما همچنان واردات بی رویه و قاچاق قطعات لوازم خانگی به کشور ادامه دارد.

صدیق ادامه داد: به طور نمونه برای تولید اجاق گاز امکان تولید ۱۰۰ درصدی همه قطعات آن از جمله ترموکوپل و ترموستات به عنوان حساس‌ترین قطعات در داخل وجود دارد و در حالی واردات این قطعات به کشور آزاد است که این محصولات تولیدی به علت کیفیت بالا در مقایسه با نمونه‌های خارجی، قابل رقابت در بازار‌های صادراتی است.

رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی با انتقاد از بی توجهی به صنعت قطعات لوازم خانگی گفت: یکی از دلایلی که باعث شده همچنان واردات قطعات لوازم خانگی انجام شود، اجرا نشدن مصوبه ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه ساخت داخل در حوزه قطعات است؛ در حالی که ورود محصولات لوازم خانگی را ممنوع کرده اند.

وی افزود: نظام تعرفه گذاری نامناسب نیز از دیگر دلایلی است که باعث شده محصول سازان تمایل به استفاده از قطعات وارداتی برای تولید محصول نهایی داشته باشند، زیرا تعرفه واردات محصول نهایی ۵۰ درصد و تعرفه واردات قطعه ۵ درصد در نظر گرفته شده است.

صدیق با اشاره به سهم قطعات در صنعت لوازم خانگی گفت: به طور میانگین ۷۵ درصد قیمت تمام شده محصول نهایی در صنعت لوازم خانگی مربوط به قطعات است، به همین دلیل محصول سازان برای کاهش هزینه نهایی تولید، استفاده از قطعات ارزان‌تر وارداتی را ترجیح می‌دهند.

دبیر انجمن قطعه سازان لوازم خانگی با اشاره به هزینه بالای تولید برای قطعه سازان افزود: مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعات لوازم خانگی که بر پایه فلزات رنگین است، در داخل به اندازه کافی وجود دارد و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، اما از آنجا که دولت مواد اولیه را با قیمت بالا به تولیدکننده می‌دهد، هزینه تولید برای قطعه سازان در مقایسه با قطعات خارجی افزایش یافته است.

صدیق با بیان اینکه صنعت قطعات لوازم خانگی نیازمند حمایت‌های دولتی است، تاکید کرد: حمایت در حوزه ارتقا فناوری از طریق خرید ماشین آلات و انتقال فناوری‌های های تک از جمله اقداماتی است که باید برای توسعه این صنعت در کشور انجام شود و پس از آن، ممنوعیت واردات قطعات لوازم خانگی، همچون ممنوعیت واردات محصولات، خواسته تولیدکنندگان لوازم خانگی از دولت برای حمایت از قطعه سازان لوازم خانگی است.

وی افزود: تا زمانی که واردات قطعات لوازم خانگی به کشور آزاد باشد، تولیدکنندگان داخلی با ظرفیت بالای تولید توان رقابت با محصولات وارداتی را نخواهند داشت.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *