- امروز و فردا، آخرین مهلت ثبتنام در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳
- خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
- مقاومت طرح «خاورمیانه جدید» آمریکا را از بین برد
- عملیات وعده صادق، هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را فروریخت
- پیام تبریک رهبر انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی
- رژیم صهیونیستی خانهای سستتر از لانه عنکبوت دارد
- امروز ۱۰ نفر در سیلاب استانهای جنوبی آسیب دیدند
- اعلام زمانبندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
- باید با اقتضائات زمان در دستگاه قضایی تحول داشته باشیم
- هرگونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگینتر از قبل پاسخ خواهیم داد
ورود نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند از ایران
معاون اول رییس جمهور با اشاره به تاکیدات آیت الله رئیسی و اهمیت سیاست خارجی در دولت سیزدهم برای افزایش و ارتقاء حجم مبادلات و ارتباطات با همسایگان جمهوری اسلامی، تصریح کرد: ظرفیت ترانزیتی کشور با تلاشهای وزارت راه و شهرسازی ابتدا به ۸ و در مراحل بعدی به ۲۰ میلیون تن افزایش یافته است که البته با انجام برنامه ریزیها و اتخاذ اقدامات مناسب میتوان به حجم مبادلاتی سیصد میلیون تن در بخش ترانزیت رسید.
وی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت ترانزیتی درآمد بسیار بالای اقتصادی و همچنین ابعاد بسیار مهم سیاسی و روابط بین المللی برای جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.
آقای مخبر در خصوص برنامههای دولت برای راه اندازی مسیر ریلی آستارا ـ رشت ادامه داد: با تکمیل این ایستگاه و اتصال آن با کشورهای همسایه شمال کشور، ایران به عنوان یک مسیر تجاری بین المللی مهم شناخته خواهد شد تا جایی که مدت زمان جابه جایی کالا از مسیر شرق آسیا به اروپا از طریق کریدور ایران از ۴۵ روز به ۱۷ روز کاهش مییابد که جذابیت بسیار بالایی برای بازرگانان و صادر کنندگان کالا در داخل و خارج ایران در سطح قاره آسیا و اروپا خواهد داشت.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با تاکید بر ضرورت حفظ کریدورهای ترانیزیتی از مسیر ایران به اروپا و شرق آسیا تصریح کرد: در دولت سیزدهم ظرفیت ترانزیت به حدود ۲۰ میلیون تن افزایش یافته که این مهم در تاریخ کشور بی سابقه است و در حال حاضر تمامی کشورهای همسایه متقاضی جابه جایی کالاهای خود از مسیر ترانزیتی ایران هستند و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش ظرفیت جابه جایی و ترانزیتی از طریق مسیرهای زمینی و ریلی برنامه ریزیها و آمادگیهای لازم را انجام داده است.
وی با اشاره به اهمیت تکمیل و راه اندازی هر چه سریعتر مسیر ریلی آستارا ـ رشت گفت: توافقهای لازم با کشور آذربایجان و تکمیل پایانه آستارا انجام شده است که این پایانه قابلیت تردد ۱۰۰۰ کامیون باری در روز را خواهد داشت.
گفتنی است ؛ قطار ترانزیتی کانتینری روسیه به هند که از طریق مرز ریلی سرخس وارد کشور شد جزء مسیر شرقی کریدور شمال جنوب محسوب میشود که از ایستگاه چخوف روسیه در استان مسکو در ۶ تیرماه امسال و در مسیر ۳۸۰۰ کیلومتری با ظرفیت ۳۹ کانتینر از مسیر روسیه ، قزاقستان ، ترکمنستان وارد ایران شده است و پس از آن در یک مسیر ریلی ۱۶۰۰ کیلومتری به بندرعباس خواهد رسید و در نهایت از طریق مسیر دریایی به بندر ناواشوای هندوستان وصل خواهد شد.
کریدور شمال جنوب شامل سه مسیر شرقی، غربی و میانی است که مذاکرات و توافقات برای راه اندازی خط ریلی گرمسار ـ اینچه برون از مسیر میانی این کریدور در دولت سیزدهم انجام شده است.